تبلیغات
ایل بهمئی - تاریخ ایل بهمئی

تاریخ ایل بهمئی

نویسنده :mohammad moradi
تاریخ:یکشنبه 30 مرداد 1390-01:55 ب.ظ

بَهْمِئی یک ایل اصیل و با منشاء نژادی واحد است. تمام بَهْمِئی ها چه افراد عادی و چه کدخدا و خان ، دارای یک جد مشترک می باشند. واژه بهمئی یعنی منسوب به بهمن و در واقع اسم ایل بهمئی هم از نام همین جد مشترک گرفته شده است. بهمن جد مشترک و نیای بزرگ ایل بهمئی که فرزندانش توانسته اند در گذر زمان موجودیت خود را حفظ کرده و نسل خود را بخوبی گسترش دهند تا آنکه سرانجام بعنوان یک ایل مستقل و استخوان دار قد عَلَم نمایند. افسانه پیدایش ایل بهمئی و منشاء اولیه اش که سینه به سینه نقل شده تا هم اکنون که به دست ما رسیده و دکتر نادر افشار نادری هم در جزوه مونوگرافی ایل بهمئی منتشر شده به سال ۱۳۴۷ (این جزوه چندی پیش در قالب کتاب ایل بهمئی منتشر گردیده است) به آن اشاره کرده، چنین است:


بَهْمِئی یک ایل اصیل و با منشاء نژادی واحد است. تمام بَهْمِئی ها چه افراد عادی و چه کدخدا و خان ، دارای یک جد مشترک می باشند. واژه بهمئی یعنی منسوب به بهمن و در واقع اسم ایل بهمئی هم از نام همین جد مشترک گرفته شده است. بهمن جد مشترک و نیای بزرگ ایل بهمئی که فرزندانش توانسته اند در گذر زمان موجودیت خود را حفظ کرده و نسل خود را بخوبی گسترش دهند تا آنکه سرانجام بعنوان یک ایل مستقل و استخوان دار قد عَلَم نمایند. افسانه پیدایش ایل بهمئی و منشاء اولیه اش که سینه به سینه نقل شده تا هم اکنون که به دست ما رسیده و دکتر نادر افشار نادری هم در جزوه مونوگرافی ایل بهمئی منتشر شده به سال ۱۳۴۷ (این جزوه چندی پیش در قالب کتاب ایل بهمئی منتشر گردیده است) به آن اشاره کرده، چنین است:

در گذشته ی خیلی دور، [با توجه به گفته های پیران و بزرگان می توان گفت در حدود دستِ کم ۶۰۰ سال قبل] در اوایل زمستان یکی از سال ها، یکی از رؤسای طایفه بهاروندِ ایل بختیاری [بهداروند (بختیاروند) درست تر بنظر می رسد زیرا بهاروند از زیرشاخه های لُر کوچک می باشد حال آنکه ایل بختیاری زیرمجموعه لُر بزرگ است] بر سر ریاست طایفه با رقیبان خود نزاع می کند و بالاخره با تعرّض و قهر ، طایفه و سرزمین اجدادی خویش را ترک گفته و از طریق کوه غارون ، گندمکار، دِهْ دِز ، بارز و کوه زوک به محلی که اکنون لیراو نامیده می شود ، می آید. در این فصل عشایری که در لیراو ییلاق داشتند منطقه را ترک گفته و به قشلاق رفته بودند و بذر بهاره و سیاه چادرهای تابستانی خود را در اِشْکَفْتهای لیراو پنهان نموده بودند.

مرد بختیاری که به علت شروع سرما و آغاز بارندگی و برف ، قادر به ادامه مسافرت نبود ، به اشکفتی پناه می برد و در روزهایی که هوا خوب بود برای تهیه قوت، با تیرکمان به شکار می رود و با گوشت شکار و بذر موجود در اشکفت ها سدّ جوع می کند و بتدریج که لباسهایش فرسوده می شود ، از سیاه چادرها و پوست شکار جهت پوشاک استفاده می کند.

بهار سال دیگر عشایر به محل تابستانی خود برمی گردند و در آنجا مردی را می بینند با ریش و موهای بلند و لباس عجیب. اوّل همه از او می ترسند و فرار می کنند ولی مرد بختیاری آنها را صدا زده و می گوید نترسید من هم مثل شما آدم هستم. عشایر از اینکه آن هیولا به زبان آنها سخن می گوید ، خوشحال می شوند و به او نزدیک شده و شروع به صحبت می کنند و او را نزد رئیس خود که او را امیر می نامیدند ، می برند.

مرد بختیاری خود را بایُوْجْمان می نامد و سرگذشت خویش را برای امیر می گوید و نوکری وی را میپذیرد. (شایان ذکر است که برخی روایات بایوجمان را از نسل بازماندگان خاندان گیلویه، حاکمان مقتدر کهگیلویه در زمان تسلط اعراب بر ایران، می داند) چندین سال از این واقعه می گذرد و امیر شیفته درستی و صداقت بایوجمان می گردد و خواهر خود را که از یک پا لنگ بود به زنی او می دهد. از این ازدواج پسری به دنیا می آید که نام او را لیراو می گذارند. لیراو در همان کودکی همه فنون رزم آوری و جنگاوری را فرا می گیرد و جوانی می شود آراسته و شجاع. امیر دختر خود را به زنی لیراو می دهد. (ازدواج بین دختر دایی و پسرعمه)از این ازدواج نیز پسری به دنیا می آید که او را عالی نام می نهند. عالی نیز بزرگ می شود و زن میگیرد و از او چهار پسر باقی می ماند به نام های بهمن ، طیب ، یوسف و خِدِر.

وقتی پسرها بزرگ می شوند عالی سرزمین خود را بین آنها تقسیم می کند:

ایل بهمئی امروز ، اخلاف بهمن عالی است

ایل طیبی اولاد طیب عالی می باشد

اولاد یوسف بر اثر جنگهای دائمی متفرق می شوند و طایفه یوسفی (ایسِوی) کنونی که عمدتاً در بخش سرآسیاب یوسفی از توابع شهرستان بهمئی و همچنین شهر لِکَک (لیکک) ساکنند ، فرزندان یوسف عالی هستند.

اولاد خدر عالی در بقیه طوایف مستحیل شدند و تعدادی از آنها در اطراف جایزون ، بهبهان و مخصوصاً منطقه لیراوی بوشهر ساکن هستند.

 لازم به ذکر است که آنچه امروز به نام ایل بختیاری می شناسیم در واقع اتحادیه ای از طوایف گوناگون است و ممکن است به دلایل مختلف از جمله فرهنگ، تاریخ، زبان و نژاد مشترک با یکدیگر متّحد شده باشند تا بهتر بتوانند از موجودیت خود در برابر حوادث و سختی های زمانه محافظت نمایند. در این میان طایفه بهداروند که بیشتر به نام بختیاروند شناخته می شود، یکی از اصیل ترین طوایف لر بوده است و به گفته خسروخان سردار ظفر، نام ایل بختیاری هم از نام طایفه بختیاروند (بهداروند) گرفته شده است. به هر حال اگر بهمن نیای بزرگ ایل بهمئی از نسل بایوجمان بِهْداروند باشد، باز هم می توان گفت که نَسَب ایل بهمئی به یکی از طوایف اصیل لر می رسد.

به یقین ساختار ایل بهمئی زمانی یک دهه و سپس یک طایفه کوچک بوده است و طبیعتاً احتمال دارد بر اساس روایت بهداروند بودن بایوجمان، ایل بهمئی از نظر سیاسی و روابط اجتماعی و اقتصادی زیرمجموعه منشاء اولیه خود یعنی بهداروند و یا ایل بختیاری بوده باشد. امّا یقیناً از دوره حُکمرانی کریمخان زند، بهمئی ها در تقسیمات ایلی و طایفه ای، جزو حوزه ایلات لیراوی کوه در تقسیمات ایلی کُهْگیلویه قرار گرفته اند. همانگونه که میرزاحسن فسایی در کتاب معتبر فارسنامه ناصری، ایل بهمئی را زیرمجموعه بلوک لیراوی کوه معرفی می نماید.

باید توجه داشت که بهمئی ها از نظر جغرافیایی در میان دو منطقه کهگیلویه و بختیاری قرار گرفته و بر همین اساس نقش مهمی در مناسبات میان ایلات کهگیلویه و بختیاری داشته اند. و این گونه است که گاهی متحد کهگیلویه و زمانی دیگر هم پیمان بختیاری بوده اند. به هر حال با وجود آنکه از نظر ساختار سیاسی در نظام عشایری، بهمئی زمانی زیرمجموعه و یا هم پیمان بختیاری بوده و بعدها جزو بلوک لیراوی کوه قرار گرفته و حتّی در زمانهای بعد از آن نزدیکی دوباره با بختیاری داشته، امّا یقیناً پس از این کش و قوسهای تاریخی، در قرن معاصر، ایل بهمئی بعنوان یک ایل مستقل مطرح گردیده است و بهمئی این استقلال را به دست نیاورد مگر با شجاعت و رشادت سلحشوران باغیرت خود. در نهایت باید توجه داشت که بهمئی ها به دلیل وجود مرز مشترک، همواره روابط نزدیکی با کهگیلویه و بختیاری داشته اند.

بهمن نیز دارای دو فرزند بنامهای احمد و مُحْمَد (مُهْمَد) بود. البته شاید دارای فرزندان دیگری هم بوده امّا واجد شهرت کافی و یا اولاد نبوده اند. همانگونه که در نمودار درختی می بینیم احمد و مُحْمَد هم دارای فرزندانی بوده اند و هرکدام جد مشترک و پایه گذار یکی از طوایف ایل بهمئی هستند. برای مثال: علاءالدین موسی جد بزرگ طایفه علاءالدینی، نورالدین موسی جد بزرگ طایفه نَریموسایی (نَریمیسا) و محمدموسی جد بزرگ طایفه محمدموسایی (مُهْمَدمیسا) می باشند. لازم به ذکر است نسب خوانین بهمئی از نسل فرزندان نورالدین موسی است که برادر محمدموسی و علاءالدین موسی می باشد.

همانگونه که دکتر نادر افشار نادری نیز در تحقیقات خویش اشاره کرده است؛ نکته ی اساسی و مهّم در این افسانه این امر است که همه ی افراد ایل بهمئی چه افراد عادی، چه کدخدا و چه خان خود را دارای یک نیای مشترک می دانسته اند و این وظایف و تعهدات بسیار زیادی را برای آنها ایجاد کرده بود و باید گفت که تمام زندگی اجتماعی و اقتصادی آنها بر محور همین جدّ مشترک دور می زده است. بهمئی ها عموزاده های دور و نزدیک یکدیگرند و در ساختار سنتی نظام ایلیاتی، روابط افراد در هر طایفه از ایل بهمئی با خویشاوندی مجدد از طریق ازدواج و دارا بودن یک رئیس و سرزمین مشترک سخت محکم گشته بود. حتّی می توان گفت خوانین ایل بهمئی به نوعی عموزاده بزرگتری بودند که وظیفه حفظ انسجام ایل را در برابر مشکلات و گرفتاری ها بر عهده داشته اند. هرچند که امروزه اثری از روابط و ساختارهای طایفه ای و ایلی همچون گذشته نیست امّا به نسبت بازهم شاهد حضور جنبه هایی از عناصر سنتی گذشته در زندگی امروز بهمئی ها هستیم.




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
Buy cialis
شنبه 18 فروردین 1397 09:05 ق.ظ

Kudos! I appreciate it!
enter site very cheap cialis tadalafil cialis with 2 days delivery cialis 5 mg viagra cialis levitra only here cialis pills prezzo cialis a buon mercato achat cialis en europe wow look it cialis mexico cialis kaufen wo
Buy cialis
شنبه 4 فروردین 1397 08:39 ق.ظ

Seriously many of beneficial information!
cialis ahumada cialis en 24 hora cuanto cuesta cialis yaho cialis online holland buy name brand cialis on line cialis 20 mg best price generic cialis tadalafil cialis for sale south africa generic cialis at walmart cialis cost
Generic cialis
دوشنبه 28 اسفند 1396 02:26 ب.ظ

Good material. Kudos.
ou acheter du cialis pas cher cialis patent expiration we recommend cheapest cialis wow cialis tadalafil 100mg we recommend cheapest cialis generic cialis pill online cialis tadalafil online cialis for sale in europa enter site 20 mg cialis cost cialis patentablauf in deutschland
What causes the heels of your feet to burn?
پنجشنبه 23 شهریور 1396 03:49 ب.ظ
Very good blog post. I definitely appreciate this site.
Keep writing!
Junko
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 09:41 ب.ظ
Fantastic blog! Do you have any suggestions
for aspiring writers? I'm planning to start my own website soon but I'm a little
lost on everything. Would you advise starting with a free platform like Wordpress or go for a paid option? There
are so many options out there that I'm totally overwhelmed ..
Any tips? Many thanks!
Jesenia
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 06:39 ق.ظ
I got this web site from my friend who shared with me about this web site and
now this time I am visiting this site and reading very informative articles here.
manicure
سه شنبه 22 فروردین 1396 08:34 ب.ظ
Hello there! This is my 1st comment here so I just wanted to give a quick
shout out and tell you I really enjoy reading your posts.
Can you recommend any other blogs/websites/forums that
cover the same topics? Thank you so much!
سید محمد علی شفیعی
یکشنبه 30 مرداد 1390 02:15 ب.ظ
سلام من گچسارانی هستم و خوشحال شدم وقتی یه نفر پیدا شده از تاریخچه استان مطلب مینویسه.موفق باشی ان شاء الله.
آگهی و تبلیغات اینترنتی
یکشنبه 30 مرداد 1390 02:02 ب.ظ
تبلیغات اینترنتی موثر با ادگستر.

با سیستم نوین امتیازدهی به آگهی ها:
1. تبلیغات شما دیگر در شلوغی گم نخواهند شد.
2. خریداران، اطمینان بیشتری به محصول/سرویس شما خواهند داشت.

http://www.AdGostar.com
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo